Táplálékunk összetevői

Táplálékunk összetevői

Egészség, Szerző:Fekete István agrármérnök - február 05. 165

A mai tudományos ismereteink szerint az ovo-lakto-vegetárius táplálkozásunk megfelelőnek mondható. A tej és a tejtermékek fogyasztásakor mégis mind gyakrabban találkozunk kisebb-nagyobb kellemetlenségekkel.

 

 

 

dkg

fehérje

g

zsír

g

szénhidrát

g

Ca

mg

dió

    5

 9,3

28,5

  5,9

101

méz

    5

 0,2

 0,0

40,5

   3

víz

  90

 0,0

 0,0

  0,0

230

diótej

100

 9,5

28,5

46,4

234

 

 

 

 

 

 

mandula

    5

13,8

23,6

  7,4

119

méz

    5

  0,2

  0,0

40,5

   3

víz

  90

  0,0

  0,0

  0,0

230

mandulatej

100

14,0

23,6

47,9

352

 

 

 

 

 

 

mogyoró

    5

  7,8

31,8

  4,4

145

méz

    5

  0,2

  0,0

40,5

    3

víz

  90

  0,0

  0,0

  0,0

230

mogyorótej

100

  8,0

31,8

44,9

378

 

 

 

 

 

 

tehéntej

100

35,0

36,0

46,0

  60

 

Ennek az a következménye, hogy a tej bizonyos összetevőit kivonják, s így egy olyan tehéntejet kapunk, amely a tájékoztatás szerint egészséges, fogyasztható. A sok kellemetlenség azonban többeket arra indít, hogy a tejet korlátozzák, vagy helyette más, a tejhez hasonló táplálék után nézzenek.

 

Tej helyett

Ebben a keresésben nyújthat segítséget egy-egy recept, amely a teremtett világ növényei közül olyan terméseket ajánl, amelyek bizonyos értelemben helyettesíthetik a tejet, más, talán jobb kifejezéssel: a tehéntejnél előnyösebb egészségügyi hatást fejtenek ki. A diófélék között találhatók azok a kemény héjú gyümölcsök, amelyek héjukban megőrizve egész éven át tárolhatók, egészen az új termés megjelenéséig.

 

Szükségleteinknek legmegfelelőbb

Ha a táblázatban lévő növényi „tejet” frissen készítjük el, akkor a tehéntejjel kapcsolatos (később esetleg betegséggé fejlődő) kellemetlenségek egyáltalán nem jelentkeznek. A számítások szerint a fehérje, zsír és szénhidrát aránya a szervezet szükségleteinek a legmegfelelőbb. Nem kell tartani az állati fehérjék okozta lehetséges negatív következményektől, az egyes növényi „tej-féleségek” pedig finomak, igaz, hogy nem a tehéntejhez hasonló ízűek, hanem mindegyik a saját jellegzetes aromájával örvendeztet meg bennünket.

 

Könnyű elkészíteni

Az elkészítésük is egyszerű. Tartsunk kalapácsot – diótörőt – a konyhaasztalon! Ha 15 dkg mogyorót (diót, mandulát, törökmogyorót) frissen törünk, ez pár perc munkát jelent. A mogyoróbél így kb. 5 dkg lesz. A megdarálása, a turmixgépben való néhány másodperces összekeverése még annyi időbe sem kerül, amit a tej vásárlásával töltenénk el. Egy pici sóval ízesíthetjük. Frissen kerüljön az asztalra! Ami reggel készül, hűvös helyen tárolva estig elfogyasztandó. Nincs mellékhatása, a bélrendszer elváltozásaitól nem kell tartani, a csontozatot megfelelően építi. Még allergiás tünetek sem léphetnek fel, ami a mostani időben egyre többeket érint.

 

Kalciumtartalma sokkal magasabb

A kalciumtartalom vizsgálata is érdekes eredményre vezet. Az olajtartalmú diófélékben lévő kalciumot jól kiegészíti a víz ásványianyag-tartalma. A víz kalciumtartalma ugyan lelőhelyenként igen változó, de összevetve sokkal jobban hasznosítható kalciumtartalma van még a kis kalciumtartalmú csapvízzel előállított mandulatejnek is (diótejnek, mogyorótejnek), mint a legjobb tehéntejnek. A táblázat számai egyértelmű választ adnak fájó kérdéseinkre.

 

Érdemes kipróbálni! A jó hatás nem várat sokáig magára!


 
ovo-lakto-vegetárius táplálkozás tudomány tej egészség kálcium
Egészség

A glikémiás index, mint az egyes életmódbetegségek kulcsszereplője

január 30.

Táplálkozásunk egyik legfontosabb részét a szénhidrátok teszik ki. Az egészséges táplálkozásban jó, ha magas rosttartalmú, lassan felszívódó szénhidrátokat fogyasztunk.

Napi tízezer lépés
2016. november 08.