Táplálékunk összetevői

Táplálékunk összetevői

Egészség, Szerző:Fekete István agrármérnök - 2017. február 05. 282

A mai tudományos ismereteink szerint az ovo-lakto-vegetárius táplálkozásunk megfelelőnek mondható. A tej és a tejtermékek fogyasztásakor mégis mind gyakrabban találkozunk kisebb-nagyobb kellemetlenségekkel.

 

 

 

dkg

fehérje

g

zsír

g

szénhidrát

g

Ca

mg

dió

    5

 9,3

28,5

  5,9

101

méz

    5

 0,2

 0,0

40,5

   3

víz

  90

 0,0

 0,0

  0,0

230

diótej

100

 9,5

28,5

46,4

234

 

 

 

 

 

 

mandula

    5

13,8

23,6

  7,4

119

méz

    5

  0,2

  0,0

40,5

   3

víz

  90

  0,0

  0,0

  0,0

230

mandulatej

100

14,0

23,6

47,9

352

 

 

 

 

 

 

mogyoró

    5

  7,8

31,8

  4,4

145

méz

    5

  0,2

  0,0

40,5

    3

víz

  90

  0,0

  0,0

  0,0

230

mogyorótej

100

  8,0

31,8

44,9

378

 

 

 

 

 

 

tehéntej

100

35,0

36,0

46,0

  60

 

Ennek az a következménye, hogy a tej bizonyos összetevőit kivonják, s így egy olyan tehéntejet kapunk, amely a tájékoztatás szerint egészséges, fogyasztható. A sok kellemetlenség azonban többeket arra indít, hogy a tejet korlátozzák, vagy helyette más, a tejhez hasonló táplálék után nézzenek.

 

Tej helyett

Ebben a keresésben nyújthat segítséget egy-egy recept, amely a teremtett világ növényei közül olyan terméseket ajánl, amelyek bizonyos értelemben helyettesíthetik a tejet, más, talán jobb kifejezéssel: a tehéntejnél előnyösebb egészségügyi hatást fejtenek ki. A diófélék között találhatók azok a kemény héjú gyümölcsök, amelyek héjukban megőrizve egész éven át tárolhatók, egészen az új termés megjelenéséig.

 

Szükségleteinknek legmegfelelőbb

Ha a táblázatban lévő növényi „tejet” frissen készítjük el, akkor a tehéntejjel kapcsolatos (később esetleg betegséggé fejlődő) kellemetlenségek egyáltalán nem jelentkeznek. A számítások szerint a fehérje, zsír és szénhidrát aránya a szervezet szükségleteinek a legmegfelelőbb. Nem kell tartani az állati fehérjék okozta lehetséges negatív következményektől, az egyes növényi „tej-féleségek” pedig finomak, igaz, hogy nem a tehéntejhez hasonló ízűek, hanem mindegyik a saját jellegzetes aromájával örvendeztet meg bennünket.

 

Könnyű elkészíteni

Az elkészítésük is egyszerű. Tartsunk kalapácsot – diótörőt – a konyhaasztalon! Ha 15 dkg mogyorót (diót, mandulát, törökmogyorót) frissen törünk, ez pár perc munkát jelent. A mogyoróbél így kb. 5 dkg lesz. A megdarálása, a turmixgépben való néhány másodperces összekeverése még annyi időbe sem kerül, amit a tej vásárlásával töltenénk el. Egy pici sóval ízesíthetjük. Frissen kerüljön az asztalra! Ami reggel készül, hűvös helyen tárolva estig elfogyasztandó. Nincs mellékhatása, a bélrendszer elváltozásaitól nem kell tartani, a csontozatot megfelelően építi. Még allergiás tünetek sem léphetnek fel, ami a mostani időben egyre többeket érint.

 

Kalciumtartalma sokkal magasabb

A kalciumtartalom vizsgálata is érdekes eredményre vezet. Az olajtartalmú diófélékben lévő kalciumot jól kiegészíti a víz ásványianyag-tartalma. A víz kalciumtartalma ugyan lelőhelyenként igen változó, de összevetve sokkal jobban hasznosítható kalciumtartalma van még a kis kalciumtartalmú csapvízzel előállított mandulatejnek is (diótejnek, mogyorótejnek), mint a legjobb tehéntejnek. A táblázat számai egyértelmű választ adnak fájó kérdéseinkre.

 

Érdemes kipróbálni! A jó hatás nem várat sokáig magára!


 
ovo-lakto-vegetárius táplálkozás tudomány tej egészség kálcium
Egészség

A rettegett kór megelőzhető

2017. február 14.

Az utóbbi években a világon és hazánkban is a rákban meghaltak száma ugrásszerűen nő, nem is akármilyen mértékben. Ma Magyarországon évente 45000 új, rákos megbetegedést regisztrálnak...

Együnk sok piros szőlőt!
2016. november 08.
Napi tízezer lépés
2016. november 08.

Aktuális programok a közeledben